Khorasan Science and Technology Park (KSTP)

به توسعه روزافزون تکنولوژی‌های بحث IT در فعالیت‌های روزانه و معمول سازمان‌ها که موجب تسریع و تسهیل عملکرد سازمانی می‌گردد و با عنایت به وسعت این حوزه و گستردگی تجهیزات فیزیکی و مجازی موردنیاز جهت پیاده‌سازی و فعالیت ساختارهای واحد IT جهت تولید، تبادل، حفظ ، تراکنش و پردازش اطلاعات مورد استفاده در سازمان، وجود یک‌ نهاد کاملاً مستقل که متولی توسعه و نگهداری ملزومات این حوزه است، امری اجتناب‌ناپذیر است. همچنین با توجه به تخصص بالای موردنیاز جهت فعالیت این واحد حضور نیروهای خلاق و با تخصص‌های بالا، مدیریت این نهاد امری متفاوت از ساختارهای متمرکز اداری معمول سازمان‌هاست. 

 

اهداف و زمینه‌های فعالیت

  • تجهیز و بروز رسانی سامانه‌های اطلاعاتی پارک نظیر سامانه مکاتبات اداری و ایمیل سازمانی
  • مدیریت شبکه‌های رایانه‌ای پارک و شرکت‌ها و فراهم نمودن ارتباط میان آن‌ها
  • مسئولیت ارتباطات اینترنتی و امور داده‌ای پارک
  • مسئولیت راه‌اندازی، نگهداری و توسعه Data Center پارک
  • تجمیع داده‌های پارک و ارائه سرویس‌هایی جهت دسترسی تحت شبکه به آن‌ها
  • پشتیبانی سخت‌افزاری  و نرم‌افزاری سیستم‌های پارک
  • اجرا و ابلاغ سیاست‌های اعلام‌شده از جانب معاونت فناوری اطلاعات پارک
     

خدمات و پشتیبانی

این واحد وظیفه خدمت‌رسانی سیستم‌های کامپیوتری، پاسخگویی به سؤالات و مشکلات و نگهداری سیستم‌های پارک تمامی کاربران پارک را دارد. تمامی نرم‌افزارهای مورداستفاده واحدها توسط این واحد نصب، راه‌اندازی و مدیریت می‌گردد.

 

شرح وظایف

  • آماده‌سازی  رایانه‌ها(نصب ویندوز، درایورها، نرم‌افزارهای عمومی، پرینتر،...)

  • نگهداری رایانه‌ها (بروز رسانی ویندوزها، آنتی‌ویروس‌ها و...)
  • راه‌اندازی سرویس‌های شبکه برای کاربران (اینترنت، به اشتراک‌گذاری فایلها ،پست الکترونیک، ...)
  • نصب و راه‌اندازی نرم‌افزارهای تخصصی – مانند آموزش، مالی ، و...- برای واحدها و آموزش اولیه اجرای نرم‌افزار
     

توسعه شبکه و زیرساخت

 این واحد شامل تمامی فعالیت‌های مربوط به شبکه چه در سطح Passive و چه Active است. مدیریت تمامی شبکه‌های پارک و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز و ایجاد امنیت در شبکه به عهده این واحد است.

  1.  نگهداری شبکه‌های پارک (ارائه سرویس شبکه کارا برای تمامی کاربران)
  2.  ایجاد و راه‌اندازی شبکه‌های جدید موردنیاز (نیازسنجی شبکه، راه‌کارهای پیاده‌سازی، پیگیری اجرا و پیاده‌سازی و ...)
  3.  توزیع و مدیریت پهنای باند اینترنت و اجرای سیاست‌های کلان اینترنت
  4.  ایجاد و حفظ امنیت لازم برای تمامی سرویس‌های سطح شبکه و دسترسی‌ها به منابع مختلف – سیاست‌های امنیتی نرم‌افزارها و سرورها-
  5.  ایجاد ارتباط لازم برای کاربران، کارمندان و شرکت‌های فناور
  6.  پیکربندی امنیتی سرورهای موجود
  7.  ایجاد سرویس‌های شبکه‌ای لازم (پست الکترونیک سازمانی ، FTP، iBsng و...)
  8.  مدیریت کاربران اینترنت (برنامه زمان‌بندی و سیاست‌گذاری سطوح دسترسی، ...)
  9.  پیگیری نصب و راه‌اندازی بخش سروری نرم‌افزارهای خریداری‌شده یا موردنیاز و تعامل با پیمانکار در حوزه سرورها
  10.  دادن ارتباط و دسترسی‌های لازم به پشتیبانان جهت دسترسی به سرورها
  11.  نگهداری سرورها و بانک‌های اطلاعاتی هریک (به‌روزرسانی ویندوزها، آنتی‌ویروس‌ها، پشتیبان گیری از بانک‌های اطلاعاتی و سیاست‌های اجرای نرم‌افزار ...)
     

آموزش

  • آموزش کاربران سیستم‌ها و سرویس‌های پارک ( تهیه جزوات، برگزاری کلاسهای آموزشی و...)
  • شناسایی نقاط مورد سؤال و اشکال کاربران نرم‌افزارهای عمومی- نظیرICDL و کاربری ویندوز
  • نیازسنجی برگزاری کلاسهای توجیهی نرم‌افزارهای تخصصی پارک توسط کارشناسان و پیگیری برگزاری آن‌ها
  • برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف برای کارکنان پارک و شرکت‌های فناور حسب درخواست
  • برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناسان حسب نیاز IT


سخت‌افزار

این واحد وظیفه نیازسنجی، تهیه و نگهداری تمامی  رایانه‌ها، قطعات جانبی و تجهیزات سخت‌افزاری را دارد.

  • تهیه مشخصات و مستندسازی کلیه تجهیزات جانبی و شبکه و نیز بروز رسانی آن‌ها
  • ارائه سرویس به سیستم‌ها و تجهیزات معیوب (تعمیر آن‌ها در صورت امکان در درون واحد و در  غیر این صورت ارسال آن‌ها جهت تعمیر و پیگیری آن )
  • شناسایی نیاز به رایانه یا قطعات جانبی و ارائه مشخصات کامل جهت خرید 
  • نگهداری انبار سخت‌افزار پارک (تأمین نیازهای جاری)

 

پرسنل واحد فناوری اطلاعات

محمد هنگوال

محمد هنگوال

مدیر فناوری اطلاعات
مریم صدوقی

مریم صدوقی

کارشناس فناوری اطلاعات
ادریس پهلوان

ادریس پهلوان

کارشناس فناوری اطلاعات
لیلی بیرمی

لیلی بیرمی

کارشناس نرم‌افزار