Khorasan Science and Technology Park (KSTP)

رئیس پارک علم و فناوری خراسان:
بازار یک مملکت، ناموس آن مملکت است

زمان: چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۷

مکان:

ثبت‌نام در این رویداد

خبر رویداد


رئیس پارک علم و فناوری خراسان در نشست خبری که صبح امروز ۲۸ بهمن ماه سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: بازار یک مملکت، ناموس آن مملکت است و برای توسعه و نگهداشت این بازار، در تلاشیم تا شرایط عدم خرید مدیران از تولیدات دانش بنیانی، اصلاح شود.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان؛ دکتر رضا قنبری رئیس پارک علم و فناوری خراسان در جمع خبرنگاران به ارائه گزارش جامعی از اقدامات و دستاوردهای پارک علم و فناوری خراسان و شرکت های فناور و دانش بنیان در سال 1399 پرداخت و اظهار کرد: ما به دلیل مسائل اقتصادی و تحریرم‌ها در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم، اما براساس تجربیات، باید بگویم، جنگ اصلی ما جنگ نا‌امیدی است که باید با تمام قوا در برابر آن ایستادگی کنیم.

وی با اشاره به «فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند؛ شرکت‌های دانش‌بنیان هم علمند، هم اقتصادند»، افزود: این شرکت‌ها به عنوان یک دانشمند، عالم، کارآفرین و سردار جنگ اقتصادی و ناامیدی در کنار ما هستند.

قنبری بیان کرد: در سال ۹۹ بزرگترین دستاورد پارک خراسان، همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در بخش سیاست‌گذاری‌ها است که این اتفاق برای ما بسیار سودآور بود. همچنین سعی کرده‌ایم که گوش شنوایی برای شنیدن تمام مسائل و مشکلات شرکت‌ها داشته باشیم.

رئیس پارک علم ‌و فناوری خراسان با بیان اینکه «از سال ۹۶ چهار محور را برای ارتقاء شرکت‌های دانش‌بنیان استان سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم»، گفت: تعیین این محورها با کمک، همکاری و بنا به درخواست شرکت‌ها، تعیین و سیاست‌گذاری شده است. اصلی ترین محور برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد بازار است.

این شرکت‌ها به عنوان یک کنش‌گر دانشی و اقتصادی می‌دانند چه فعالیتی را انجام می‌دهند، به‌شرط اینکه ما بتوانیم بازار درست و مناسب برای آن‌ها فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های پارک خراسان چندین میلیارد تومان از دولت مطالبه دارند، ادامه داد: انجام کار اقتصادی و دانشی در کنار عدم دریافت مطالبات دولتی، کار را برای شرکت‌ها سخت می‌کند و این امر سبب کوتاه شدن عمر آن‌ها می‌شود. بازار یک کشور، ناموس آن کشور است. بنابراین باید برای حفظ آن کوشید.

قنبری تاکید کرد: متاسفانه در ایران قوانین و استانداردها به گونه‌ای تنظیم شده که واردات کالا با تکنولوژی بالا، از تولید و فروش داخلی آن راحت‌تر است. شرکت‌های دانش‌بنیان قبل از فروش باید استانداردهایی برای محصول خود دریافت کنند که برخی از این استانداردها در داخل ایران مرجعی برای تایید ندارد. شایان ذکر است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اداره استاندارد در حال رسیدگی به این موضوع هستند و در این زمینه اقداماتی انجام داده‌اند.

رئیس پارک علم‌ و فناوری خراسان همچنین با بیان اینکه «رتبه کسب‌وکار ایران در دنیا حدود ۱۳۷ است که این عدد، در شأن ملت ایران نیست»، ادامه داد: از مشکلات مهم دیگر این شرکت‌ها در حوزه بازار، عدم اطمینان و حمایت مدیران از شرکت‌های دانش‌بنیان است که در حال پیگیری این موضوع نیز هستیم و امیدوارم به نتایج خوبی دست یابیم.

وی در زمینه محور دوم که تامین منابع و نیروی انسانی است، خاطرنشان کرد: در پارک خراسان ۴ هزار و ۷۰۰ نیرو مشغول فعالیت هستند که حدود ۵۰ درصد آن‌ها فارغ‌التحصیلان دانشگاه فردوسی هستند و حدود ۸۵ درصد آن‌ها مدارک بالاتر از لیسانس دارند. بنابراین برای پارک خراسان تعداد آن‌چنان مهم نیست، بلکه کیفیت حرف اول را می‌زند.

قنبری ادامه داد: به‌دست‌آوردن و مهم‌تر از آن نگهداشت نیروی انسانی، نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان است. در این زمینه اقداماتی انجام شده است؛ همچون ایجاد شبکه نوآوری با همکاری دانشگاه‌‌ها، زیرا منبع تغذیه اصلی سرمایه انسانی برای شرکت‌ها دانشگاه‌ها هستند. همچنین براساس تامین این نیاز، «پردیس مشترکی بین پارک علم و فناوری خراسان و‌ دانشگاه فردوسی مشهد» برای اولین بار در کشور شکل گرفته است که به زودی شاهد راه‌اندازی آن خواهیم بود.

رئیس پارک علم‌ و فناوری خراسان درخصوص محور سوم این‌گونه گفت: درگاهی را با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پارک خراسان ایجاد نمود‌ه‌ایم که شرکت‌های خلاق و نوآور برای پذیرش به آن مراجعه می‌کنند و درصورت تایید، گرید دریافت می‌کنند. شایان ذکر است که قوانین مربوط به دانش بنیانی نوع 3 هم درخصوص شرکت‌های خلاق و نوآور وضع شده است.

رئیس پارک علم ‌و فناوری خراسان با بیان اینکه «هشت سال پیش، ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور مشغول فعالیت بودند و اکنون به پنج هزار و ۷۰۰ شرکت در کشور و ۳۰۳ شرکت دانش بنیان در استان رسیده‌اند، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ما باید ۴۰۰ هزار شرکت دانش‌بنیان داشته باشیم. این امر نشان می‌دهد که صعود خوبی داشته‌ایم، اما تا نقطه ایده‌آل فاصله زیاد است. شایان ذکر است که حدود بیست درصدِ GPD کشور، از اقتصاد دانش بنیان است.

وی با اشاره به درخواست شرکت‌ها مبنی بر اینکه «پارک علم و فناوری خراسان، مرجع دانش‌بنیانی برای شرکت‌های استان باشد»، درخصوص محور چهارم اظهار کرد: پارک خراسان با همکاری دانشگاه‌ها، شهرداری و استانداری نهادی را تشکیل داده است که شامل دو‌ کمیسیون نوآوری و فناوری و کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان است. براین اساس شرکت‌‌ها می‌توانند مطالبات خود را از حاکمیت، درخواست کنند.

قنبری ادامه داد: دبیر کیمسیون، انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان و رئیس آن، پارک خراسان است. این اتفاق که دبیر کمیسیون حاکمیتی و دولتی، یک NGO خصوصی باشد کار نوآورانه‌ای است. در حال حاضر می‌توانیم امورات مربوط به شرکت‌ها را در داخل پارک انجام دهیم و نیازی به رفت‌وآمد به تهران نیست.

وی بابیان اینکه «خراسان رضوی در حوزه توانمند‌سازی شرکت‌ها و استفاده از ظرفیت صندوق نوآوری و شکوفایی به وسیله کارگزار، رتبه اول را در کشور داراست» اضافه کرد: بزرگترین دستاورد پارک در سال ۹۹ عضویت مجموعه کافه بازار (هلدینگ هزاردستان) در پارک علم و فناوری خراسان است. همچنین قرار است مجموعه باد صبا نیز به زودی عضوی از خانواده پارک و اکوسیستم فناوری و نوآوری شود.

قنبری با اشاره به اینکه پارک خراسان در حوزه کرونا بی‌نظیر عمل کرده است، ادامه داد: نمونه بارز آن شرکت احیا درمان پیشرفته در تولید دستگاه‌های ونتیلاتور است. همچنین نرم افزار نشان که با نشان دادن مکان‌های شلوغ به مردم، کمک شایانی در پیشگیری از کرونا داشته است. از دیگر افتخارات شرکت های پارک خراسان، آزمایشگاه هوشمندسازی و دیسپاچینگ شرکت‌بهپویان است که در تحلیل منابع آبی کمک شایانی وزارت نیرو کرده و ‌اثبات نمود که مصرف آب در زمان شیوع کرونا ۴ درصد در شبکه‌های آب تاثیر داشته است.

رئیس پارک علم ‌و فناوری خراسان ادامه داد: در حوزه محیط زیست هفت طرح برگزیده داشته‌ایم و نمونه آن در یک شرکت دانش بنیان است که روغن سوخته را به روغن قابل استفاده، بدون آسیب به محیط زیست تبدیل می‌کند.

 

وی در پایان با بیان اینکه «از مجموع هفت نفر هئیت امنای پارک خراسان، مفتخریم که دو نفر از اعضا از مدیران شرکت‌های دانش بنیان استان هستند» و در تصمیم‌گیرهای مهم پارک، در کنار ما هستند. همچنین از اقدامات انجام شده این بود که شرکت‌ها را به صورت زنجیره ای با عنوان پردیس شرکت‌ها، کنار هم قرار داده‌ایم تا بر این اساس، شرکت‌های کوچک توسط شرکت‌های بزرگ شناخته شده و بازار آن‌ها نیز گسترش یابد.