Khorasan Science and Technology Park (KSTP)


زمان: چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷

مکان:

صفحه رویداد

خبر رویداد


هشتمین جلسه تخصصی کمیسیون فناوری استان در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ در محل مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت  با حضور اعضای زیر برگزار گردید:

  • مهندس دانشگر زاده ادوات راهداری شهاب 
  • سعید کمالی فهیم نیان الکترونیک
  • حسین تبرئی راهبرد توسعه گستر 
  • محمدرضا هاتف خدمات نیروگاهی آهار 
  • امیر امیدوار مهرفام صنعت توس 
  • شهرام ذکری شاخص صنعت پارس 
  • سیدمهدی مظلوم‌زاده مدیر امور مؤسسات پارک علم و فناوری خراسان
  • مهدی آرمان کارشناس پارک علم و فناوری استان خراسان
  • حمید رضا عدالتی آرشام صنعت توس 
  • جواد یغماء شهرداری مشهد 
  • مهدی آسیایی استانداری خراسان رضوی 
  • اکرم دهباشی استانداری خراسان رضوی 


دستور کار جلسه که به ریاست، سرپرست محترم امور موسسات پارک علم و فناوری خراسان جناب مهندس ‌مظلوم زاده برگزار گردید عبارت بود از:

امکان‌سنجی فعال شدن شرکت‌های استان در طراحی، تولید و اجرای خطوط LRT و ترامواهای سبک شهری

این جلسه راس ساعت ۸:۳۰ برگزار گردید و پس از بحث و بررسی تصویب، موارد ذیل در ساعت ۱۳:۳۰ با ذکر صلوات خاتمه یافت.

مصوبات
۱. در خصوص پیشنهاد خط 1 قطار شهری مشهد LRV
با توجه به پیشنهاد سال گذشته پارک علم و فناوری خراسان در خصوص بومی‌سازی و تولید واگن‌های قطارشهری (LRV) خط 1 که در حال حاضر توسط واگن‌سازی‌های دیگر کشورها پشتیبانی نمی‌شود، در صورت اینکه یک برنامه‌ی بلند مدت توسط شهرداری ارائه شود، آمادگی فنی و مدیریتی وجود دارد. در این راستا، مطابق مدل توسعه فناوری تقاضامحور (Market Push)، شهرداری می‌تواند سفارش ده سال آینده واگن‌های خود را به کنسرسیوم مربوطه در پارک داده و پس از تحویل گرفتن و تایید اولین واگن، قرارداد بلندمدت مذکور اجرایی شود. مزیت این روش در آنست که چون طراحی واگن در اصل پلت‌فرم بوده و هزینه‌های نمونه‌سازی آن در صورتی واجد توجیه اقتصادی خواهد بود که به تیراژ مناسبی از محصول بی‌انجامد بلند مدت بودن قرارداد و تیراژ زیاد از محصول می‌تواند انگیزه حضور، بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در R&D این پروژه را توجیه نماید. در ادامه، کنسرسیوم مذکور خواهد توانست قطار سبک شهری را برای دیگر خطوط مشابه در کشور و حتی خارج از کشور نیز ارائه نماید و به یک پایگاه صنعتی مولد، بدل گردد.

۲. در خصوص پیشنهاد خط تراموای سبک شهری LRT
با توجه به معضلات بافت مرکزی مشهد، خط تراموای مخصوص به این منطقه می‌تواند بخش زیادی از معضلات کنونی حمل و نقل را برطرف سازد. در این راستا یک بازنگری اساسی در طراحی خطوط اتوبوسرانی شهر مشهد مورد نیاز است که بر اساس آن در محورهای شرقی، غربی، شمالی و جنوبی حرم مطهر، خط تراموا وظیفه انتقال مسافرین را به پایانه‌های اتوبوسرانی داخل شهری و ایستگاه‌های مترو به عهده داشته باشد.
عرض کم خیابان‌ها و عبور همزمان ترافیک، موجب می شود که امکان استفاده از قطارهای سبک مشابه خط 1 در این خطوط تراموا وجود نداشته باشد. بلکه باید خطوط تراموای کم عرض و فوق سبک را برای کاربری مذکور طراحی نمود (مشابه آن در برخی شهرهای توریستی اروپا وجود دارد). لذا پیشنهاد می شودکه در قالب پروژه‌ی پژوهشی کلان استانی توسط کارگروه پژوهش و فناوری، طرح ابتدایی تحقیقاتی این موضوع پشتیانی شود و بخش از اعتبارات توسط مدیریت پژوهش و نوآوری تامین گردد تا در صورت مثبت بودن نتایج مشابه با پیشنهاد بند 1 کنسرسیوم پارک علم و فناوری یا هر مجری ذی‌صلاح دیگر، قرارداد بلند مدت آن را با شهرداری منعقد نماید.