Khorasan Science and Technology Park (KSTP)

دلیل تلاش گوگل برای ایجاد محیط کاری شاد برای کارکنان

زمان: چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۷

مکان:

ثبت‌نام در این رویداد

خبر رویداد


با افزایش درخواست جهت جذب نیروی مستعد، شرکت‌ها به‌خصوص فعالان در حوزه‏های فناوری‏های پیشرفته، به سرمایه‌گذاری روی بهبود سطح رفاه کارمندان گرایش پیداکرده‌اند. شرکت گوگل یکی از شرکت‏های پیشرو در این زمینه است که امکاناتی نظیر تخفیف در هزینه‌‏های شرکت در کلاس‏های آموزشی، سخنرانی‏های بزرگان و کلاس‏های ورزشی را در اختیار بخش وسیعی از کارمندان خود قرار می‏دهد.
بسیاری تلاش کرده‌اند به این سؤال پاسخ دهند. چند سال پیش، یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه Warwick  موضوع تأثیر شادی کارکنان را بر دریافتی خالص کارفرمایان بررسی کرده است[1]. آن‌ها دست یافتند که شرکت‏هایی مانند گوگل که بر روی حمایت از کارکنان بیشتر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نتیجه بهتری، 37 % رشد، در کسب رضایت کارکنان کسب کرده‌اند. آن‌ها نیز با تحقیق در دیگر شرکت‌ها متوجه شدند در صورت ایجاد رضایت بیشتر در کارکنان به‌صورت علمی و کنترل‌شده، سود شرکت افزایش 12 درصدی را خواهد داشت.
در مطالعه دیگری زیر نظر دانشگاه Tennessee، روش‏های واقعی و جهان‌شمولی جهت ایجاد محیطی دوستانه و شاد در محل کار معرفی‌شده است[2]. محققان این دانشگاه با دسترسی به پایگاه داده [ASSET4 Thomson Reuters [3، داده‏های مرتبط با روابط کارکنان و عملکرد مالی حدود 3500 شرکت در 43 کشور در طول یک دوره 12 ساله تا سال 2014 تحلیل کردند و نهایتاً پنج جنبه‏ی خاص شامل کیفیت استخدام، بهداشت و ایمنی، آموزش و توسعه، تنوع و قوانین کار را به‌عنوان شاخص نحوه رفتار سازمان‏ها با کارکنان معرفی کردند. بامطالعه آماری بر روی شرکت‏های عضو لیست "بهترین شرکت‌ها برای کار(Best Companies to Work For)" یافت شده است که شرکت‌ها صرفاً بیشتر بر جنبه‏های خاصی از استاندارد محیط کاری تمرکز کرده‌اند. به‌طور مثال برنامه‏های کاری متنوع حدود 74% و  کارگاه‏های آموزشی حدود 62% از برنامه‏های شرکت داخل این لیست را برای جذب نیروی کار تشکیل داده‌اند و این در حالی است که فقط 10.8% از آن‌ها محیط مناسبی برای شاغلان تازه‌کار مناسب است.
پژوهشگران با در نظر گرفتن عوامل متفاوت ازجمله سن شرکت، سطح بدهی و حتی نرخ رشد تولید ناخالص داخلی(GDP) در کشورشان، به این نتیجه رسیدند که بهبود رفاه کارکنان به‌طور واضح سودمند خواهند بود. آن‌ها معتقد هستند که شرکت‏هایی با نمره‌ی کارمند پسند (Employee-Friendliness) بالاتر، بازده بیشتری ازلحاظ عملکردی و دارایی در مقایسه با همتایان خود با رتبه‏های پایین‌تر دارند و ازلحاظ میزان فروش و تعداد ثبت اختراع بالاتر و ازلحاظ هزینه‏ها کمتر از حد متوسط بوده‌اند.
 

مرغ یا تخم‌مرغ
در حال حاضر، بعضاً استدلال می‏شود که شاید واقعاً رابطه علت و معلولی مابین محیط کار شاد و سود شرکت وجود نداشته باشد. چراکه شرکت‏هایی که به لحاظ مالی خوب هستند، بالطبع درآمد قابل قبولی دارند تا بتوانند محل کار خود را برای کارکنان جذاب کنند. پژوهشگران برای بررسی این فرضیه، عملکرد شرکت را برای یک مدت‌زمانی طولانی با اعمال قوانین دولتی مورد ارزیابی قراردادند. به‌عنوان‌مثال در تعدادی از کشورهای اروپایی قانونی با عنوان افزایش مرخصی زایمان به جهت ارتقا کیفیت محیط کاری تصویب شد که نتیجتاً سبب شد این قوانین جدید تأثیر مالی مثبتی بر شرکت‌ها داشته باشد. همچنین مشاهده شد در شرایط رکود اقتصادی، شرکت‏های با EF بالا عملکرد مطلوب‌تری نسبت به دیگر شرکت‌ها داشته‌اند و نیروهای کاری آن‌ها باوفاتر شده‌اند و شرکت را بیشتر همراهی کرده‌اند.
به‌طورکلی، تمامی نتایج نشان می‌دهد که در صورت ایجاد ارتباط اجتماعی قوی در محیط کار، سبب می‏شود کارکنان بیشتر تلاش کنند و کاراملی بالاتری داشته باشند که ثمره اصلی آن به خود شرکت یا سازمان بر خواهد گشت[4].


[1].https://www.econstor.eu/bitstream/10419/35451/1/522164196.pdf
[2].https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S092911991730740X
[3].https://www.ASSEt4.com
[4].https://www.forbes.com/sites/pavelkrapivin/2018/09/17/how-googles-strategy-for-happy-employees-boosts-its-bottom-line/#42b14d1622fc